Craco

26 juli 2017 - Matera, Italië

Dinsdag

We besluiten om een stranddag in te plannen. Even een rustdag kan geen kwaad. We rijden dwars door de stad Tarente, De route gaat door veel havengebied op zich een leuke stad, wel bizar veel politie aanwezig daar.

We rijden naar het strand van Pulsano of Silvana, afhankelijk van de drukte. Druk is het er zeker! hutje mutje, laat dat nou net de reden zijn waarom wij niet van het strand houden... We verblijven er 2 uur en vertrekken weer. Het stand en de zee zijn schitterend daar, maar het is er gewoon te druk. We komen een enorme supermarkt tegen en besluiten daar even gelijk de boodschappen te gaan doen.

Als we thuiskomen doen we weinig meer, lezen heerlijk een boekje, spelen fanatiek tafelvoetbal en relaxen verder.

Dinsdag Craco

Vandaag gaan we het stadje Craco bezoeken wat door aardbevingen en mogelijk verkeerde bouw aan het verdwijnen is, aldus de info op internet.

We zijn er rond 10.00 uur. Even wachten op een engelstalige gids en eerst nog de fragmenten uit de vele films bekijken die hier zijn opgenomen. Wanneer we eenmaal de stad ingaan blijkt dat we een privégids hebben, de overige bezoekers willen een italiaanse gids.

De stad is voor 2/3 al ingestort, de maffia heeft hier zeker wel een hand in gehad. door een advies van hen over de afwatering van het regenwater is al het specie tussen de stenen aan het verpulveren. Tel hier dan bij op dat er met regelmaat aardbevingen zijn, en het resultaat is dat alles de heuvel afzakt en er veel gebouwen instorten. Tot 1965 is deze stad volledig bewoond geweest, in 1972 vertrokken de laatste bewoners. Wat het eventuele belang van de Maffia hierin was geen idee.

We mogen een bouwhelm op en lopen heerlijk rustig het stadje door. Bizar om te zien dat de stoep al een meter of 10 lager op de heuvel ligt. Vanuit de verte lijkt het een schitterend stadje. Pas als je dichterbij komt zie je de enorme ravage. Het zou een bombardement kunnen zijn geweest zoals het eruit ziet. Zonder gids kom je er niet in, alles is afgesloten met hekken. De gids slaat constant met zijn stok, dit om de vele slangen weg te jagen. Hij geeft een hoop informatie.

Met 2 kinderen vinden wij het toch altijd lastig met een gids. De kids hebben zo hun eigen ideeën van wat leuk is en wat niet. Maar een uurtje gaat prima. We zien  als we bovenin de stad zijn fikse regenbuien aankomen en gaan maar gauw aan de terugweg beginnen. wanneer we weer bij de poort aankomen barst het echt los. We rennen gauw de auto in.

Daarna door naar Calanchi di Aliano. Dit is een soort maanlandschap. De weg die ik dacht te nemen is helaas afgesloten, we doen nog een poging dirtroad, maar dit gaat niet echt goed. een stuk achteruit en we geven het op. We rijden naar huis en doen relax.

's avonds haalt Jan Dirk nog dolma's bij de plaatselijke griek, ze zijn heerlijk.