Matera - Parco della Murgia

24 juli 2017 - Matera, Italië

Vandaag rustig aan wakker geworden en gegeten, buiten heerlijk in het zonnetje op 1 van de terrassen die bij het huisje horen.

We rijden naar het barretje voor een heerlijk bakje koffie, take away verstaan ze natuurlijk niet, maar met handen en voeten lukt het toch om de koffie mee te nemen. De oude man blijft me maar bella noemen, prima hoor :-)

Als we in Matera aankomen parkeren we weer in dezelfde garage als gisteren. We lopen de stad in en genieten, elk hoekje om is weer een verassing! We zoeken nog een paar souvenirtjes en slagen daarin als we een meneer tegen komen die een steen aan het bewerken is tot een afbeelding van de stad. Jesse koopt er ook nog een paar, en Sarah wil een magneet ervan.

We drinken wat op een mini terrasje in de stad en lopen weer verder. Als we aan de rand van de stad komen krijgen we een panorama uitzicht over de grotwoningen buiten de stad. Toeristen zijn er nog maar minimaal. Ik denk dat dit volgend jaar anders zal zijn. Matera zal samen met Plovdiv (Bulgarije) in 2018 de culturele hoofdstad zijn van Europa. Leuk dat we deze steden dan beide al gezien hebben.

Inmiddels loopt de temperatuur flink op. Ik maak nog wat foto's van de grotwoningen, Jan Dirk en de kids zoeken een restaurantje op. Het terras van het restaurantje heeft ook een panoramisch uitzicht, schitterend alleen de keiharde muziek zorgt er toch voor dat we het na een kwartiertje daar voor gezien houden. We maken de ronde door de stad af en lopen moe maar voldoen naar de auto. Jan Dirk scoort nog een soort pizza die we onderweg in de auto op eten.

Leuk is nog om te vermelden dat er op deze route 1 flitspaal staat. Waarom deze er staat geen idee, want als je hier geflitst wordt dat ben je domweg een oen. Er staan 4 borden vooraf met grote knipperlampen erboven, u nadert een flitspaal over 1500m, over 1000m. over 750m. over 500m. Tja het zal wel iets met politiek te maken hebben....

Rond 14.00 uur zijn we thuis, we doen verder weinig meer. Jan Dirk haalt 's avonds nog een paar boodschappen, de winkels gaan pas om 17.00 uur open, restaurantjes 21.00 uur.