Dinsdag Mtskheta - Kazbegi

9 augustus 2016 - Kazbegi, Georgië

Vanmorgen waren we rond 7.15 wakker. Ik had gisteren nog even een wasje gedraaid en die was nu droog. Opvouwen, alles inpakken en inladen. Daarna nog even ontbijten. Het was vrij eenvoudig, maar verder prima. We laten de auto staan en lopen nog even het stadje in.

Het is echt al warm, zeker boven de 25 graden. We lopen door de straatjes en brengen een kort bezoek aan de grote kerk. De kasteelmuren die om de kerk heen liggen maken het een mooi geheel. Inmiddels komt het stadje langzaam aan tot leven. Het moet hier overdag enorm druk zijn met toeristen!

Na een uurtje hebben wij het wel gezien, en rond 10.00 uur verstrekken wij richting de kaukasus over de Military Highway. Dit is DE verbindingsweg met Rusland. Het eerste deel van de route lijkt veel op Zwitserland. Dan gaan we de Jjvari pass op en komen we het gebied in met bergen tot ca. 5200 meter. Wauw wat een machtig gebied is dit zeg!

We moeten vlak voor het Russian Georgian Friendship Monument door een tunnel. Op deze route is ontzettend veel vrachtverkeer. In de tunnel kunnen ze elkaar maar nauwelijks passeren. We komen dus stil te staan omdat het even passen en meten is. We stoppen bij het monument en genieten van de enorme uitzichten alle kanten op. Het is hier wel erg druk met toeristen.

Langs deze weg staan heel veel kraampjes met sterke drank, fruit en andere etenswaren. Al snel wordt ons duidelijk waarom. We zijn zeker nog 20 km van de Russische grens verwijderd als de enorme stilstaande rij met vrachtwagens begint.dit stopt net weer voor Kazbegi (onze eindstop en ca. 5 km van de grens met Rusland). Dit gaan ze niet in 1 dag redden.

Het is vrij helder weer, het kan hier gemakkelijk nog sneeuwen in de zomer maar nu is het 25 graden, top! We vinden ons hotel snel en zijn helemaal blij. Mooi balkon, goed uitzicht, kamers schoon en ruim.

We vragen of we hier vanavond kunnen eten. Helaas ze kunnen niet koken, door een ruzie tussen Rusland, Georgië en Armenië is het gas afgesloten de komende paar dagen. In de winter is het gas hier gratis, in de zomer moet er wel voor betaald worden.

Sarah slaapt nog heerlijk en wij doen verder niet veel meer vandaag. Morgen weer een leuke dag hopelijk we gaan om 12.00 uur paragliding. We gaat het zien.