Chengdu - familie en Panda's

5 augustus 2019 - Chengdu, China

Zondag

Vanmorgen kwamen we laat op gang. We zitten met ons hostel naast People Park dit is letterlijk een groene oase binnen Chengdu met een meertje erbij. We lopen er even heen en genieten van de koelte die hier door de dichte bebossing hangt. Het geluid van de krekels is hier echt oorverdovend! Na een rondje gelopen te hebben begint het te regenen en gaan wij weer gauw terug naar ons hostel. Een heerlijke plek in zo'n drukke stad!

DSC02455DSC02457DSC02460

's Middags hebben we afgesproken met mijn neef die hier bezig is met een talenstudie. We drinken een bak koffie op zijn kamer, kletsen bij en wandelen een rondje op de campus, een wereld op zichzelf. Erg bijzonder en knap ook om te zien hoe je de Chinese taal leert, maar nog lastiger om de Chinese karakters te leren schrijven! Echt een enorm lastige taal!

DSC02483DSC02484DSC02486DSC02490DSC02492

We verlaten de campus via de uitgang naar de Tibetaanse wijk. Overal zijn hier winkeltjes met beelden, wierook enz. Je stapt hier weer een compleet andere wereld in. We lopen de wijk uit en gaan richting huis.

DSC02493DSC02494

Ik kook nog wat eten voor de kids en leggen ze daarna gauw op bed, het is al aardig laat en morgen wordt het vroeg op, op naar de panda's!

Maandag

Vanmorgen ging om 7.00 uur de wekker. Gauw aankleden, eten, naar beneden en een taxi aanhouden. Binnen 5 minuten hadden we er één en konden we op pad richting het Pandacentrum. Het is een rit van ca. 30 minuten. Je hoeft je niet af te vragen of we al in de buurt komen, want overal zijn afbeeldingen, beelden, schilderingen etc. van de panda's te zien!

Het is al enorm druk als we aankomen om 8.15 uur, hele busladingen toeristen komen aan, een lange file met taxi's. Onze chauffeur gebaart dat we maar beter midden op de weg kunnen uitstappen en het laatste stukje zelf kunnen lopen dat doen we dan ook maar. We hebben binnen een paar minuten onze tickets en zijn met 5 minuten binnen.

DSC02575DSC02580

We hadden ons ook hier weer voorbereid op wachtrijen, dat viel dus mee. Ook hadden we al bedacht om direct helemaal naar achteren te lopen in dit park omdat om 8.30 uur de grote panda's worden gevoerd, en ze na 10.00 uur niets meer uitvoeren. Een hele goede zet, bleek later.

DSC02500DSC02540

De eerste panda's die we zien liggen hoog in een boom te slapen. We lopen verder en komen aan bij volgende panda's die net te eten krijgen! Echt geweldig, ze liggen heerlijk in de bamboe en al luierend kilo's daarvan naar binnen te werken! We blijven hier een tijdje kijken en genieten! Daarna lopen we weer verder en zien weer een aantal pandaberen, de activiteit van deze beren beperkt zich tot slapen en een keertje omdraaien ;-)

DSC02508

DSC02510

DSC02513DSC02515DSC02517DSC02541DSC02543

De babypanda's hebben we overgeslagen, de wachttijd is meer dan 1,5 uur en sowieso kun je dan nog met alleen duwen en trekken iets zien, daar beginnen we echt niet meer aan.

We lopen verder door naar de rode panda's, hier is heel wat meer activiteit. Deze beesten zijn ook echt de moeite waard. De rode panda's kunnen dus door het publiek heen om zo in een ander bebost deel te komen. 1 schiet er vlak voor ons over, mensen om ons heen proberen deze gelijk te aaien en de staart te pakken. Wij vinden dit toch maar link, het is en blijft een wild dier. We kijken hier ook een tijdje rond en besluiten om weer terug te gaan naar de panda's.

DSC02551DSC02558DSC02559DSC02560

Dat terug gaan naar de panda's slaan we uiteindelijk over, als we in de buurt komen staat er een enorme rij om bij de panda te kunnen komen, er is echt een massa mensen na ons binnen gekomen! We lopen rustig het park uit en zien dat nog niet eens de helft van de bezoekers binnen is de rijen voor de ingang zijn echt groot! De wachttijd zal zeker meer dan 2 uur worden. Later zien we een volgende grote rij staan voor de pandabussen, deze brengen de mensen van het metrostation naar het pandacentrum.

DSC02581DSC02584

We gaan naar huis en als we thuis komen begint het gelijk te regenen. Perfecte timing :-). We relaxen even heerlijk op onze kamer. Jan Dirk gaat nog een boodschap doen en pinnen. Dat pinnen gaat niet helemaal goed, creditcard wordt ingeslikt! Oké, de bank zit ernaast dus hij loopt naar binnen. Tja je moet je legitimeren, geen paspoort bij zich, wel een kopie online. Nog wat extra mannetjes komen erbij maar helaas ze gaan hiermee niet akkoord, alleen een origineel paspoort

Jan Dirk komt naar huis, en we maken ons klaar om met onze neef te gaan eten. We vertrekken nu iets vroeger omdat de bank naast het restaurant zit. Uiteindelijk is mevrouw en nog 2 collega's 15 minuten bezig met het paspoort en ons visum te bestuderen en krijgen we het uiteindelijk terug.

DSC02585

We lopen met elkaar naar boven en gaan weer bij ons favoriete Hot Pot restaurant eten. We kiezen weer tomatenbouillon en een pittigere saus. We genieten weer volop. Heerlijk als je iemand bij je hebt die Chinees spreekt! Wij willen alles zelf doen, vooral ook om ervoor te zorgen dat het eten van Jesse wel glutenvrij blijft. Het personeel snapt daar niets van, maar neef verteld dat wij Hollanders alles zelf willen doen ;-) Een chinees uitleggen wat glutenvrij is, beginnen we inmiddels niet meer aan.

We hebben het gezellig met elkaar en nemen rond 19.00 uur afscheid van elkaar. Erg leuk om elkaar zo in het buitenland te ontmoeten!

De taxi brengt ons met een paar minuten weer thuis. De kids weer gauw naar bed en wij relaxen nog wat.

Morgen weer een reisdag voor de boeg, 6,5 uur in de trein op pad naar Guilin!