Chinese Muur en het zomerpaleis

26 juli 2019 - Beijing, China

Donderdag - Chinese muur

Vannacht allemaal als een blok geslapen, heerlijk! Om 6.00 uur ging de wekker al. We maken ons klaar en vertrekken richting de metro naar de Mubus, deze bus(organisatie) gaat ons vandaag naar de Chinese muur brengen. Als we de metro uitkomen staan we ons te oriënteren welke kant we op moeten maar ook daar staat al een mannetje klaar om je de weg te wijzen. We mogen in de Engelstalige bus stappen.

Ruim anderhalf uur doen we erover om daar te komen. De tickets worden door de gids gekocht. Dat wij met een bobslee naar beneden willen racen is volgens haar echt gevaarlijk, wij zien het probleem niet! Daarna brengen ze ons richting de wachtrij voor de kabelbaan en daarna mag iedereen zelf weten hoe en wat.

DSC01881

DSC01901

We gaan met de kabelbaan omhoog en genieten nu al! Het is onbewolkt wat hier zeker bij de muur vrij zeldzaam is! Dat de temperatuur ook de 40 graden aantikt maakt ons niet meer uit, we zijn er super blij! We stappen uit bij toren 14 en lopen eerst naar tot toren 16, daarna lopen we terug en door naar toren 6. De muur wordt steeds rustiger! Soms lopen we zelfs alleen tussen de torens. De muur en de uitzichten erop zijn schitterend! De muur zelf loopt verre van vlak, van poort naar poort loop je naar beneden en weer naar boven. Record aan trappen lopen dus! We genieten enorm en schieten heel wat plaatjes! Uiteindelijk komen we drijfnat van het zweet na 3 uur aan bij toren 6, en gaan we rodelen!

DSC01900 DSC01928 DSC01937DSC01957DSC01959DSC01961DSC01962DSC01968DSC01983DSC01986

We hadden al gelezen dat de Chinezen dit super eng vinden, nou wij niet! We treuzelen al voordat we van start gaan want het Chinese vrouwtje voor Jan Dirk gaat als een slakje... Daarna Jesse die gaat voluit de berg af met als gevolg dat de Chinese bewakers staan te schreeuwen en te fluiten dat hij zachter moet, hij botst voluit op Jan Dirk die nu ook achter het slakje zit. Sarah zit bij mij en is ook niet te houden. Ik wacht nog even langer, en ga ook voluit te berg af, fluitconcert volgt, als ik weer vlakbij ze ben wacht ik weer even zodat we weer een bocht met vaart kunnen nemen, met weer schreeuwende Chinese mannetjes en fluitconcerten als gevolg, we hebben het niet meer van het lachen en herhalen dit nog een aantal keer, we hebben hier echt van genoten!

We eten nog wat en gaan terug naar de bus. Na anderhalf uur zijn we weer terug in het centrum. We relaxen even en willen naar een restaurant gaan voor een Hot pot, soort van gourmetten maar dan in bouillon. Als we aankomen is het restaurant gesloten wegens verbouwingen, helaas. We hebben ons culturele etentje maar verplaatst naar de gele M. Daarna hadden we Foodstreet op de planning staan. Alle bizarre soorten voedsel kun je daar vinden, maar helaas compleet afgesloten! We hebben geen idee waarom, waarschijnlijk in opdracht van de overheid ofzo.

We komen nog een stel dansende vrouwen tegen en kijken hier nog een tijdje naar. Daarna op naar de metro en weer gauw naar huis. Sarah heeft geen energie meer en gaat op mijn rug.  Moe maar voldaan ploffen we 's avond lekker in bed.

DSC01995

Vrijdag - Zomerpaleis - Acrobatenshow

We hebben vanmorgen lekker uitgeslapen, het is dan ook pas 10.00 uur als we op pad gaan. We gaan met de metro richting het Zomerpaleis. Als we aankomen willen fietstaxi's ons wel naar de ingang brengen, nou vooruit ook wel eens leuk om te doen. We zijn er met een paar minuten. Het is ook hier weer enorm Chinees druk. Het zomerpaleis heeft de keizer vroeger laten bouwen voor zijn moeder, nou ze moet wel heel lief geweest zijn! Het complex is enorm, de schilderingen schitterend! Heel veel groen en het ligt aan een groot meer. We dwalen wat rond en komen aan bij de marmeren boot, echt schitterend! We stappen ook in een boot (niet van marmer) en varen naar de overkant.

DSC02010DSC02017DSC02023DSC02025DSC02031DSC02033DSC02041DSC02047DSC02051

Via deze kant verlaten wij het zomerpaleis en pakken we een taxi richting een souvenirsstraat wat echt geweldig zou zijn volgens de gids gisteren van de bus, nou deze straat is precies alles wat we niet zoeken helaas. Niet authentiek, geen souvenirs van de bezienswaardigheden, maar wel veel hello kity en dat soort onzin. We eten onze eerste Peking eend hier, Jan Dirk vindt het heerlijk. We hebben het hier verder gauw gezien en gaan weer richting huis.

DSC02057

We relaxen wat, eten en gaan weer op pad naar de acrobatenshow! Wat een chaos voor het theater zeg als we aankomen! busladingen vol staan voor het pand te wachten ieder met een eigen gids met microfoon en vlag! Doe dat keer 40 en je snapt wat een herrie en chaos het daar is! Jan Dirk haalt gauw de tickets op, we zien dat we een upgrade hebben gehad en nu VIP zijn en op rij 4 zitten i.p.v. 20! We zitten echt perfect!

DSC02062DSC02061

En dan de show zelf! Genoten, echt geweldig. De stunts die ze daar uithalen zouden in NL nooit goedgekeurd worden! Redelijk aan het einde van de show crossen 8 motoren in een ronde bal, het gaat razendsnel en zit enorm dicht op elkaar! De kinderen en wij stiekem ook balen als de show voorbij is!

DSC02082DSC02088DSC02093DSC02098

We gaan weer richting huis en slaan onderweg nog wat eten in voor morgen, morgen weer een reisdag richting Pingyao, een authentiek stadje... We zijn benieuwd!

1. Marco Heijstek:
    29 juli 2019
    Heel gaaf om te lezen, wat een avontuur. Veel plezier nog. Marco