Flop Mount Hua Shan!

31 juli 2019 - Xian, China

Vanmorgen ging de wekker om 6.20 uur. klokslag 7.00 uur stonden we bij de Metro. Alles verliep goed en om 8.00 uur zaten we in een bijna lege trein richting Mount Hua Shan. Met een gangetje van 300km per uur stapten we na een half uur uit.

DSC02280DSC02281

Op naar de groene bussen, deze rijden af en aan hadden we overal gelezen. Nou dat duurde al even, de chauffeur had eerst zin in een bak koffie... In een propvolle bus waarin we als sardientjes werden opgesloten gingen we verder.

We kwamen aan bij de ingang van het nationale park, hier stond een wachtrij van zeker een uur... Opletten want ze proberen aan alle kanten voor te dringen, dus wij stonden breed geschouderd, daarover werd soms flink gemopperd ;-)

DSC02282

Toen de entree betalen en tickets voor de bussen die je over de bergpas brengt (taxi's mogen niet). Nou we hadden al een rij gehad, maar nu kwamen we in de volgende terecht! Bizar, één grote massa die richting een flessenhals geleid werd! Niemand geeft elkaar voorrang, de druk van achteren is enorm! Verschillende keren ontstaan er ruzies in de massa.

Het meest irritante zijn de oudere mensen. Die denken overal te mogen voordringen en deinzen er niet voor terug om een kind te duwen. Wij hadden er ook eentje, dochters dachten met moeder wel voor te mogen terwijl er al geen enkele ruimte was, nou moeder was nog verre van seniel hoor. Wij gaven niet toe, mevrouw heeft een half uur lang met haar ellebogen in onze ruggen hard zitten duwen!

Op het smalste stuk maken een man en vrouw met veel geduw even ruimte voor mij Sarah en Jesse, daarna neemt de massadruk weer af. Jan Dirk volgt later en doet dit ook nog voor een moeder en kind, het kind werd helemaal klem gedrukt tegen het hek!

DSC02283DSC02284

Inmiddels is het al 11.30 uur geweest en we twijfelen of we nog wel omhoog moeten gaan met de bus, we moeten de trein van 15.10 weer halen en dat heeft ook nog tijd nodig. De treinen zijn 30 dagen van tevoren te reserveren en alles zat al bijna vol op de terugweg toen wij boekten, dus een trein later gaat echt niet.  We besluiten om toch maar door te gaan.

We zitten 40 minuten in de bus richting de kabelbaan. Eenmaal boven lijkt er geen rij te zijn voor de kabelbaan, dus we kopen de tickets voor de kabelbaan. We lopen een paar flinke trappen op en mis! Weer een hele grote rij, we kunnen nog niet zien waarvandaan de kabelbaan vertrekt.

DSC02285DSC02292DSC02291

We staan even in de rij, maar ook dit gaat weer uren duren, het is inmiddels. 12.45 uur, de kabelbaan zelf duurt ruim 20 minuten naar omhoog en 20 naar beneden, we gaan het nooit redden om op tijd terug te zijn voor de trein. We besluiten om uit de rij te stappen en in de achtbaan naar beneden te stappen. We dachten dat dit een rodelbaan was, dus Jesse kreeg de schrik van zijn leven er nog eens bij!

DSC02287DSC02290

We rijden weer met de bus terug en moeten langs de hele poppenkast aan toeristenwinkeltjes waar iedereen een microfoon in zijn hand lijkt te hebben om in het Chinees ons van alles en nog wat te verkopen. Wij hebben het even helemaal gehad! We pakken de taxi naar het station, en na een 45 minuten kunnen we instappen en vertrekken we richting huis, om 16.00 uur zijn we weer thuis.

Het gebied rond Mount Hua Shan is echt schitterend, maar hoe je er moet komen, en de ongeorganiseerde bende die het daar eigenlijk is, maakt het voor ons echt tot een heuse flop!

DSC02293DSC02295

Jan Dirk haalt nog even friet bij de Burger King en we komen nog allemaal even bij van deze enorme baaldag! De eerste in deze vakantie en hopelijk ook de laatste! Morgen een nieuwe ronde met nieuwe kansen :-)