Pingyao - Xian

29 juli 2019 - Pingyao, China

Zaterdag - Beijing - Pingyao

Vanmorgen hebben we heerlijk uitgeslapen. Als we uit het raam kijken (we zitten op de 26ste etage) zien we voor het eerst echte smog. Er ligt een bruine mist op de stad. We ontbijten rustig en pakken alles in. Nadeel van 5 dagen op 1 plek zitten is dat de koffers veel meer overhoop worden gehaald en dit dus nog even tijd kost om alles er weer in te krijgen.

DSC02112DSC02113

We lopen naar de Starbucks voor een goede koffie en gaan nog even langs een winkelcentrum wat eigenlijk meer een soort van markthal is. Jan Dirk koopt er een chipkaart zodat we onbeperkt kunnen bellen en internetten binnen China en de kinderen nog wat souvenirs.

Het is drukkend warm in Beijing, zeker al over de 40 graden, dus we zweten weer flink! We lopen terug naar het hotel en al snel komt de taxi ons ophalen. De chauffeur ziet eruit als een zombi, regenjas aan met kapuchon op, mondkapje voor en zelfs handschoenen aan. De taxi is smetteloos schoon, ook weleens lekker! Hij rijdt gecontroleerd maar wel extreem hard en overal tussendoor zigzaggend. Eer dat we bij het station zijn kan Sarah het nog maar net binnen houden ze is flink wagenziek geworden, 1 voordeel we zijn op tijd!

Dan door naar de paspoortcontrole, de bagagecheck en we kunnen het centraal station in. Alles staat super duidelijk aangegeven, 30 minuten voor vertrek gaan de poortjes pas open richting het perron. Het is dringen geblazen, 95% van de Chinezen zijn netjes en beleefd, de overige 5% dringt voor en loopt daarbij gerust een klein kind omver. Maar goed, het valt ons echt alles mee met alles wat we gehoord hebben.

De trein is heerlijk ruim opgezet, we hadden een soort vliegtuig idee verwacht, maar het is veel luxer en nu reizen we nog maar 2e klas. Constant loopt er een schoonmaakster rond die de vloer dweilt, vuilnis ophaalt en de toiletten schoonmaakt.
We hadden veel verhalen gelezen dat de Chinezen zelf zoveel eten meenemen, nou dat verhaal blijkt achterhaald, de gemiddelde Chinees scant een QR code uit de menukaart van de trein en betaald dit ook gelijk via de telefoon en dan komt er iemand van de catering je eten brengen.

DSC02117DSC02118

De trein heeft rijdt vaak rond de 240 km. per uur, toch merk je hier echt niets van! We vermaken ons prima tijdens de 5 uur durende rit. De steden die we passeren zijn ronduit bizar. Extreem veel hoge gebouwen, en veel nieuwe torens die gebouwd worden leuk detail,vrijwel al deze gebouwen worden gemaakt met een glijbekisting, bij ons wordt dit nog lang niet zoveel toegepast.

DSC02122

Als we aankomen hebben we onze tickets weer nodig om het station uit te komen, zwart rijden zal in China nooit lukken :-) Eenmaal buiten komt de taxichauffeur van het hotel al gelijk op ons af. We stappen in en zijn binnen 15 minuten bij ons hotelletje, een Doncheng midden in het centrum. Het heeft een schitterend binnenplein en we slapen op bedden van steen :-) uiteraard ligt hier een laagje schuimrubber op van wel 5cm. Dus dat gaat nog wat worden.

DSC02123

Pingyao heeft  jaren geleden besloten dat er geen hoogbouw mocht komen in de ommuurde binnenstad en deze beschermd moet worden. Het is nu nog maar 1 van de weinige steden die de originele binnenstad nog heeft. Het toerisme begint hierdoor nu ook extreem op gang te komen, het zal niet lang meer duren voordat grote ketens hier winkels e.d. zullen gaan overnemen, maar vooralsnog is alles nog redelijk authentiek.

We geven de kids te eten en gaan daarna de stad nog even in, 200m bij ons vandaan loop je de hoofdstraat in. Het is er druk, extreem druk! Het is weekend, en 's avonds begint de stad pas echt te leven. We zoeken wat te eten, maar internet wil het niet doen en kunnen het restaurantje niet vinden. Dan maar bij de dichtstbijzijnde. We eten er, maar fris en vers ziet het er niet allemaal uit. We houden er gelukkig niets aan over...

DSC02134DSC02132

Op naar huis en gelijk de kids naar bed. Ze vallen bijna direct in slaap en slapen heerlijk. Wij hebben 's nachts nog wat gestoei met de airco die dan weer uit en dan weer aan gaat. Leuk zo'n afstandsbediening met alleen maar Chinese tekens erop! Uiteindelijk vinden we de juiste knop zodat hij op dezelfde stand blijft staan, wel zo fijn.

Zondag Pingyao

Eigenlijk boven verwachting nog geslapen. We relaxen, de kids eten lekker op de kamer en later ontbijten wij ook nog met een goede bak koffie erbij. We slenteren wat rond in het stadje. Er zijn ontzettend veel mooie gebouwen met prachtig schilderwerk en veel houtsnijwerk. Ook maken de rode lampionnen die er overal hangen het erg gezellig! 's Middags doen we heerlijk niets en blijven we op de kamer in de airco. De temperatuur is weer ergens rond de 40 graden.

DSC02140DSC02163DSC02164DSC02155DSC02151DSC02148DSC02149DSC02147

's Avonds eten we echt authentiek Chinees, Noedels met tomaat en bouillon Sarah's favoriet, gefrituurde noedels met koriander, gehaktballetjes in e.o.a. saus, en met stokjes eten, het lukt steeds beter! Voor Jesse hadden ze helaas niets, maar die vond het gelukkig geen probleem om brood te eten.

DSC02166DSC02167

Als we willen douchen hebben we alleen koud water. Dus allemaal maar heel snel gedoucht...  Nog geen minuut erna komt Jan Dirk erachter dat we het knopje van de boiler aan hadden moeten zetten....

Maandag Pingyao - Xian

Vandaag om 8.15 uur de wekker. We gaan aan onze volgende etappe beginnen: Xi'an. Maar voordat we zover zijn ontbijten we even op onze kamer, pakken de boel weer in en om 9.15 uur stappen we in de taxi die ons naar het station brengt. Het regent hard als we op pad gaan. Gelukkig wordt het vrijwel droog als we op het station aankomen.

De treinrit verloopt weer prima, een heerlijke manier van reizen vinden wij dit! We pakken hierna de metro naar ons appartement, na een half uurtje stappen we uit en lopen 50 meter naar ons appartement. We gebruiken hier constant de app maps.me voor. de tegenhanger van onze google maps. Nou google maps zou hier nog veel van kunnen leren zeg! Zelf bij de metrostations staan de uitgangen nog aangegeven welke je moet hebben!

Onze ingang zit naast de C&A en Starbucks, we gaan met een veel te warme lift omhoog en krijgen onze code. Het appartement is groter dan verwacht maar niet echt schoon. Maar goed, locatie is top en de bedden zijn schoon gelukkig :-)

DSC02168

We lopen eerst nog even naar Small Wild Goose Pagoda (park). Daar staat de kleine Pagoda van Xian met een heerlijk park eromheen. We slenteren er heerlijk rond en lopen een souvenirs winkeltje binnen. De kids laten hun naam in het Chinees kalligraferen, erg leuk aandenken!  Ze mogen ook nog buiten op de hele grote bel slaan, de kids genieten!

DSC02181DSC02184DSC02188DSC02173DSC02177DSC02174DSC02194DSC02192DSC02190DSC02200

We wandelen rustig terug en gaan naar de supermarkt die in hetzelfde complex zit als ons appartement. En deze is groot! We slaan weer van alles in en gaan richting huis.

's avonds werk ik dit reisverslag bij, eindelijk goede Wifi! Whatsapp doet het ook lang niet altijd, ik heb een VPN app op mijn telefoon zitten, maar die wil het nog niet altijd doen.

Morgen weer een aardige dag op de planning staan, o.a. het terracottaleger!

1. Lianne:
    30 juli 2019
    Heerlijk al die verhalen. Leuk gedaan met die foto's erbij. We genieten met jullie mee!