Pompeï

29 juli 2017 - Castellammare di Stabia, Italië

Zaterdag

Wauw! Wat een dag! Vanmorgen zijn we vroeg opgestaan. Om 8.00 uur reden we weg richting een camping vlakbij Pompeï. Daar hebben we de auto geparkeerd en zijn we richting Pompeï gelopen. kwartiertje gewacht en we mochten als een van de eerste naar binnen. Inmiddels was er al een flinke rij aan het ontstaan voor de ingang.

Sarah had haar loopfiets meegenomen, ideaal was ons idee, dan gaat ze vanzelf vooruit en hoeven we haar niet te dragen als ze moe wordt. Helaas, bij de ticketscontrole mochten we er niet door. Of we even het fietsje in een kluisje willen doen, past niet, en nu? Uiteindelijk mochten we de fiets in de grote opslag achter laten. Achteraf gelukkig, het was echt geen doen geweest met een loopfiets!

We lopen bijna alleen rond, en gaan van het kleine theater naar het grote theater, van de landwoning, naar de arbeiderswoningen. Wat is alles ongeloof goed bewaard gebleven en mooi gerestaureerd. We genieten! De kinderen niet minder. Na 11.00 uur begint de temperatuur flink op te lopen, we pakken nog 1 gedeelte van Pompeï en ploffen daarna om 12.00 uur in het restaurantje neer. Om 13.00 uur gaan we verder, maar vinden het al gauw genoeg geweest. Het wordt nu echt extreem druk. Als we terug lopen zien we dat de rij extreem lang is, wachttijd gem. 2 uur.... Wat zijn wij blij dat we vroeg gegaan zijn zeg!

Als je bedenkt dat Pompeï compleet vergaan is, en je nu ziet wat er dichter bij de Vesuvius en rondom Pompeï is gebouwd, dan zou een uitbarsting op dit moment miljoenen mensen treffen. Vrij bizar dit.

We gaan naar huis. We relaxen op het balkon en genieten van het uitzicht. Aan het begin van de avond doen we nog even een paar boodschappen. De plaatselijke bakker gaat de prijzen achteraf gezien elke keer weer meer verhogen voor ons. Sarah trekt meer aandacht dan ze zelf wenst. Flink boos kijken zorgt er alleen maar voor dat meer mensen haar grappig vinden :-)

's avonds leg ik de kids op bed en Jan Dirk gaat nog even wat lekkers halen, een tentje wat hij op Tripadvisor had gevonden. Na door smalle straatjes te zijn gereden waarbij alle parkeersensoren gingen piepen, het uiteindelijk gevonden. De beloning was heerlijk, soort bagels met witte chocolade creme erin. heerlijk!

We lezen nog heerlijk een boekje op ons balkon en genieten van alle lichtjes die langzaam aan gaan. 's avonds is het nog duidelijker waar Pompeï ligt, een donkere vlek tussen alle lichtjes.