Terracottaleger!

30 juli 2019 - Xi'an, China

Vanmorgen ging de wekker om 8.00 uur. We waren net voor de wekker allemaal wakker. We ontbijten en ik maak ondertussen de tas klaar voor vandaag.

Rond 8.45 uur stappen we op de bus richting het verzamelpunt waar bus 306 vertrekt richting het Terracottaleger. De bussen hier bevallen ons prima, ze rijden vaak en hebben spitsstroken waardoor ze nog altijd harder gaan dan een taxi. En dan hebben we het nog niet over het prijsverschil, wij reizen telkens voor nog geen 0,50 cent met zijn vieren (enkeltje)!  We doen er nog ruim een kwartier over en dan mogen we overstappen. Er staat een enorme rij voor de bussen, maar ze rijden af en aan. Na een kwartier mogen wij ook de bus in en rijden we in een uur naar het leger.

Er zijn geen wachtrijen! Is dat een meevaller zeg, we hadden toch wel op een uur gerekend! We beginnen bij hal 2, hier zijn ze nog volop bezig met de opgravingen, erg interessant om te zien! Veel soldaten en paarden liggen volledig in puin en zijn ze aan het restaureren. Het is druk, maar lang niet zo erg als we verwacht hadden, we kunnen alles goed bekijken!

DSC02203DSC02204DSC02205DSC02210DSC02211

We lopen een rondje en gaan dan naar hal 3, Dit is een kleinere hal waar het meeste al gerestaureerd is maar nog niet alles. Erg mooi, bizar hoe alle soldaten verschillen!

DSC02216DSC02218

Hierna is het tijd voor de grote hal, we beginnen aan de achterzijde waar je ziet hoe alles weer in elkaar gezet wordt, echt gaaf! Daarna lopen we naar voren, het is echt indrukwekkend om alles zo te zien!

DSC02220DSC02222DSC02227DSC02229DSC02232DSC02236DSC02239DSC02240

Als we aan het begin van de zaal komen willen we graag vooraan komen om alle soldaten aan de voorkant goed te kunnen bekijken, maar hier is het wel druk! Inmiddels doen wij ook niet meer onder voor de Chinezen, werken met de ellebogen, dicht op degene voor je gaan staan en je overal tussen wurmen, en met resultaat!

DSC02257

DSC02254DSC02260DSC02261DSC02262DSC02264DSC02265

Daarna hebben we het wel weer gezien en gaan we richting huis. Bij de uitgang zien we nog een bord met een overzicht van de opgravingen, er is echt nog maar een fractie van opgegraven! (de blauwe lijn is waar er nog van alles ligt, het groene is opgegraven). We halen onderweg nog een broodje bij de culturele Subway :-). Thuis relaxen we een uurtje en dan is het tijd om weer te gaan eten, we gaan nu echt Hot pot eten!

DSC02267DSC02268DSC02270

Als we bij het restaurant aankomen kunnen we gelijk aanschuiven, Sarah en ik vinden het ergens wel jammer, want als er een wachtrij is kan je je nagels laten lakken daar tijdens het wachten, leek ons wel grappig! Maar goed, we schuiven aan en kiezen de bouillon tomaat en naturel. De tomaat is eigenlijk gewoon ook als soep te eten. We kiezen e.e.a. aan vlees en mogen daarna naar een buffetbar lopen voor kruiden, sausjes enz. We hebben o.a. 2 soorten vlees, het 1 is niet te eten en het andere is heerlijk, daar bestellen we nog maar een paar schalen van!

DSC02275DSC02279

De bediening is een verhaal apart, wij willen het liefst alles zelf doen, maar we krijgen er de kans niet voor! als ik een komkommer wil schillen komt ze binnen een minuut weer terug met een geschilde komkommer in stukjes :-) We moeten allemaal een schort om, want tja stel je voor dat we knoeien! We genieten ervan, dit gaan we zeker nog een keer doen!

DSC02278DSC02277

Het is al vrij laat maar lopen toch nog even een supermarkt binnen, even onze voorraden voor morgen inslaan. Op de terugweg zijn we echt verbaast over de stad Xian, het is echt een mooie en gezellige stad! Morgen naar Mount Hua Shan, dat gaat een hele pittige maar hopelijk vooral ook mooie dag worden.