Verboden Stad

24 juli 2019 - Beijing, China

Woensdag - Verboden Stad - Hutongs - Qianhai lake

Vannacht heeft Jesse als enige als een blok het klokje rond geslapen, maar wij hebben knap last van jetlag. Gelukkig toch nog wat uurtjes kunnen maken. Om 8.30 uur vertrekken we richting de metro naar de verboden stad. Ons appartement ligt in een zakenwijk, en wij gaan dus precies tegen de stroom mensen in, 1 grote wandelende file!

Het metrosysteem in Beijing is echt perfect, het is duidelijk en werkt op tijd. Druk is het wel. Als we aankomen bij de Verboden Stad is het echt druk, Chinees druk dus. We lopen in een lange rij richting de security waar alle tassen worden gecontroleerd. Daarna weer door naar de ingang, hier doen we bij elkaar een uur over. Het zomerpaleis heeft een maximum van 100.000 bezoekers per dag. Waarschijnlijk is dit vandaag niet gehaald, want nog niet eens alle poortjes waren open....

DSC01753

DSC01762DSC01769

Wauw, wat is dit een groot en mooi paleis! Bizar om te bedenken dat 1 keizer dit volledig voor zichzelf heeft laten bouwen en zichzelf hierin opsloot! We lopen rond en maken heel wat foto's, Sarah het meest, vooral mannen met een blote buik zijn haar favoriet :-) Blijkbaar een gewoonte hier dat Chinese mannen hun shirt half omhoog doen als het warm weer is.

IMG_4462 DSC01778DSC01784DSC01791DSC01830DSC01798DSC01800

We dwalen op ons gemak rond, wat ook niet anders kan met een temperatuur van ruim 40 graden; flink zweten!. We drinken wat bij het restaurant op het terras en gaan weer verder. Na 3 uur hebben we het wel weer gezien, alles gaat op elkaar lijken. Ook Sarah wordt weer ontdekt als fotomodel, na verschillende foto's vinden wij het wel genoeg geweest.

DSC01848

Waar ik me verschillende keren in heb vergist zijn de Chinese oudere vrouwtjes, ze zien er allemaal heel lief en schattig uit, maar pas op, als je in de weg staat gebruiken ze zonder blikken of blozen de ellebogen, en voordringen zijn ze ook wel erg goed in!

Dan op naar een restaurant waar ze ook glutenvrij eten zouden hebben. We proberen een taxi te krijgen, maar de taxi's willen niet met een meter rijden, tja dan maar een bedrag afspreken, uiteraard veel te veel. De beste chauffeur probeert nog meer ritjes aan ons te verkopen, maar als dat niet lukt zet hij ons er maar uit.

Oké we zijn wel in de buurt en lopen via een oude Hutong naar het restaurantje. Een Hutong is eigenlijk een oud ommuurd klein dorpje waar vroeger bijna geheel Beijing uit bestond, het grootste gedeelte daarvan heeft plaats moeten maken voor de hoogbouw. Het restaurantje ligt ook in deze hutong en is echt heerlijk comfortabel en koel. We eten er top! Jesse een heerlijke pizza, genieten!

IMG_4476DSC01849

Daarna lopen we naar het Qianhai Lake waar we een bootje huren om te varen. Het gaat niet hard, maar dat mag de pret niet drukken. Jesse en Sarah vinden het geweldig om te sturen! We komen weer heerlijk bij zo, even weg van alle drukte. We vinden het mooi geweest en pakken de metro richting huis. Onderweg slaan we nog wat even in voor vanavond en morgen en we pinnen weer wat.

DSC01855IMG_4496DSC01867

Jan Dirk besluit om alvast alle treintickets te gaan ophalen. Het treinstation ligt niet ver bij ons appartement vandaan. Even geen erg in dat ook de spits weer in volle gang is. De rij voor de balie was al lang, maar toen Jan Dirk kwam werd het nog heel wat erger, iedereen komt voor 1 of 2 tickets, maar voor hem mocht ze er 40 in gaan tikken en printen, oeps...

Vanavond maken we het niet te laat, morgen vroeg op en naar de Chinese muur!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade