Zhijiazhuang - Beijing - Home

17 augustus 2019 - Rotterdam, Nederland

Donderdag

Vanmorgen hebben we heerlijk uitgeslapen is onze fantastische bedden! De kamers waren ook geluiddicht wat echt een groot voordeel is in China. De kids worden pas om 8.00 uur wakker!

We relaxen nog een tijdje en ik pak de laatste spullen weer in. Klokslag 10.30 wordt er op onze deur geklopt om de bagage op te halen. Jan Dirk had gisteren een taxi geregeld via het hotel. Een dikke Audi A8 kwam voorrijden. Jesse zijn smile was goud waard!

Na 20 minuten zijn we op het station. We mogen weer een tijdje wachten en dan naar het perron. De treinrit duurt maar 1,30 uur we zijn er dan ook zo. Dan op naar de taxi's, ook hier is dit weer geregeld alleen is er nu echt wel een aardige rij en moeten we zeker 15 minuten wachten. 1 Chauffeur zet zijn taxi gelijk op pauze als we aan komen lopen, hij heeft geen zin in ons! Een andere chauffeuse begint gelijk lief te lachten, bij haar stappen we in.

Na ruim een uur rijden zijn we bij ons hotel vlakbij de airport. Het ziet er nog veel beter uit dan we verwacht hebben. Ik pak de koffers alvast in op gewicht zodat we geen gedoe krijgen morgenochtend. Hierna stappen we in de taxi richting een shoppingmall met een Mcdonalds erin.

We eten er en Jan Dirk haalt sushi bij de Japanner. Daarna slenteren we nog even rond, maar het is er uitgestorven, niets gezelligs aan. We gaan gauw weer naar huis en leggen de kids op bed. Wij liggen ook al om 21.00 uur want het gaat morgen heel vroeg worden.

Vrijdag

Vannacht een brak nachtje gehad, Sarah had last van groeibenen dus erg onrustig geweest. Toen ik naar buiten keek omdat ik de veranderingen qua lichtinval niet zo goed begreep bleek dat er een enorme onweersbui was! Wij hebben het denk ik nog niet ooit zoveel achter elkaar zien flitsen! We hoorden niets, lang leve de geluiddichte kamers!

Om 3.50 uur gaat de wekker. We kleden ons aan en gaan richting de shuttlebus. na een kwartiertje staan we op de luchthaven. Nog geen enkele winkel open op de Starbucks na. We kopen koffie en maken ons geld op aan een paar veel te dure souvenirs bij de Starbucks :-).

Al gauw gaan we boarden en om 6.45 uur gaan we de lucht in. De eerste vlucht duurt 10.15 uur. We vermaken ons aardig en Sarah heeft er een Chinees vriendinnetje bij. Het kind mag alles inclusief blokfluiten, Ipad op volume 100 enz. :-) Maar goed de tijd gaat hierdoor wel lekker snel. Jesse treft het dit keer enorm met zijn glutenvrije maaltijden: ontbijt met heerlijke zalm, lunch bestaande uit een goede biefstuk, glutenvrij brood en gebakken aardappels.

Op Zürich stappen we over. We hebben een overstap tijd van 1.10 uur wat vrij krap is, Zürich is echt een aardig grote luchthaven. Als we bij de gate aankomen zien we dat het vliegtuig een vertraging heeft van 5 minuten, dit loopt nog op naar 30 minuten maar dan gaan we toch echt weer de lucht in.

Bij aankomst op Schiphol worden we er uitgepikt voor de security, De dame weet allang dat we vanuit China komen voordat ze ons ook maar 1 vraag stelt. Ik ben echt weleens benieuwd hoe dat systeem in NL nou in zijn werk gaat, maar goed even alles door de scan en we mogen door.

Pa Baggerman staat al klaar om ons op te halen echt fijn! We stappen in en zijn na een uurtje weer thuis. Deze vakantie was echt de mooiste vakantie die we ooit gehad hebben!

Terugblik

Als vakantieland is China ons echt goed bevallen, het trein en metro systeem zorgen ervoor dat dit land echt perfect te bereizen is. Vertragingen langer dan 5 minuten kennen ze niet. De Chinezen zelf zijn over het algemeen ontzettend behulpzaam en vriendelijk. De natuur hier is echt schitterend en absoluut de moeite waard. De steden zijn ons vele malen beter bevallen dan vooraf verwacht, vooral de parken in de steden zijn echte oases van rust.

Nadelen van China zijn soms de wachtrijen. Dit is ook een cultuur, vaak gaan er al mensen 30 minuten voor het openen van het perron in de rij staan het heeft geen enkel nut, alleen als je als eerste de trein in wil maar de zitplaatsen zijn al vastgelegd bij aankoop van je treinticket. Wij hebben al heel snel geleerd om goed aan te sluiten in een rij en ervoor te zorgen dat voordringen lastig wordt. Klinkt misschien niet leuk maar dat is echt een gewoonte in dit land, dus dit doe je al snel.

Het rochelen is nog steeds een onderdeel van de cultuur, hoewel ik denk dat dit al veel minder aan het worden is. Schoon is het wel op straat, het lijkt soms wel dat iedereen die geen werk heeft een bezem in zijn handen gedrukt krijgt! Ook de treinen zijn super schoon, er loopt in iedere trein altijd 1 schoonmaakster. China is voor ons 1 van de veiligste landen geweest ooit. Hier kan je rustig je telefoon in de trein laten liggen en even naar de toilet gaan bijvoorbeeld.

Wij hebben onze woordenschat o.a. vergroot deze vakantie met de volgende woorden: rochelchinees, toetertaxi, toeterbus, herriechinees, voordringoma en boevenchinees als we weer eens opgelicht werden bij een souvenirswinkel.

Het eten was voor ons vooral als ontbijt en lunch soms even zoeken, brood eten ze hier bijna niet. Dat de Chinezen zo ontzettend van zoet houden hadden we niet verwacht. Een pizza pepperoni, broodje (soort van) hotdog die zoet zijn, is even een aparte gewaarwording.

De Hotpot restaurants zijn echt geweldig, kunnen we ook aan iedereen aanbevelen.

Voor ons is dit land zeker voor herhaling vatbaar!