Ping'an

8 augustus 2019 - Ping'an, China

Donderdag

Heerlijk geen wekker te hoeven zetten! Na een goede nachtrust komen we pas rond een uur of 10.00 een beetje op gang. We gaan vandaag opnieuw de rijstterrassen in, dit keer aan  de linkerkant van het dorpje.

DSC02668

Jan Dirk had op Tripadvisor een leuk restaurantje voor onderweg gezien. Na een flinke wandeling naar boven zat halverwege dit restaurantje. Te laat kwamen we erachter dat het was overgenomen door anderen... De lekkere koffie was Nescafépoeder, de verse sinaasappelsap waren sinaasappels met schil en al in de blender ;-) je snapt dat dit een fantastische ervaring bij elkaar was haha.

DSC02688

De route loopt ook dwars door het dorpje, we genieten weer enorm van het dorpsleven! Er is zo ongelofelijk veel te zien, oude mannen en vrouwen die aan het werk zijn, bouwvakkers die met steigers van bamboe aan het werk zijn en overal lopen er eenden en kippen tussendoor in dit dorp, echt gaaf! Ook worden er wat alternatieve likeurtjes aangeboden, met een slang erin, of een stel kakkerlakken, kies maar uit!

DSC02672

DSC02673

DSC02678DSC02760DSC02758DSC02754DSC02726

We willen eerst naar het hoogste uitkijkpunt in het dorpje lopen. De route hiernaartoe staat overal goed aangegeven, éénmaal boven loop je een bouwplaats op en mag je niet verder, daar staat ook het bord dat deze afgesloten is! Het maakt voor ons weinig uit, want wij lopen een klein stukje terug en slaan de andere route in langs de rijstterrassen. Dit gedeelte hadden we niet willen missen!

DSC02733

DSC02711DSC02710DSC02722

DSC02716

Onderweg komen we lokale vrouwen tegen die tegen betaling hun haren laten zien. Dit gebied staat erom bekend dat de vrouwen heel mooi dik zwart lang haar hebben.

DSC02690DSC02693DSC02698

Als we even wat willen rusten lopen we weer een stukje terug naar een barretje waar alles er schoon en netjes uitzag. Ze hebben allerlei verse sappen, echt heerlijk hier snappen ze het gelukkig wel! Het terras hangt letterlijk boven de rijstvelden, we genieten en al gauw begint het flink te regenen. Als het even op lijkt te klaren begint het daarna direct weer te hozen, timing!

We verkassen naar het restaurantje ernaast waar we lunchen: rijst met zoete aardappel in bamboe. Jan Dirk krijgt visjes die hij met huid en al mag opeten ook niet echt zijn ding, maar goed we hebben gegeten

Het weer is hier ontzettend wisselvallig het is constant vochtig en warm, zweten geblazen dus. Het ene moment loop je in de zon, het volgende moment stortregent en onweert het, dit komt vandaag verschillende keren voor.

Als het weer droog is lopen we nog een pad op door de rijstvelden. Het is schitterend maar ook vrij steil en smal we vinden het al gauw genoeg geweest en vertrekken richting ons heerlijke hotel. We zijn zelf de dag droog doorgekomen :-).

DSC02745DSC02749DSC02757

Ontzettend gaaf om vanaf je bed de rijstvelden en de snel wisselende luchten te zien, op een gegeven moment zien we niets meer! Een kwartier later schijnt de zon gelukkig weer.

We eten bij ons hotel we krijgen weer van alles voorgeschoteld, de smaken combinaties blijven ons ook nu weer verbazen.
De kids liggen al lekker vroeg op bed, morgen weer een flinke taxi(berg)rit voor de boeg van ca. 3.5 uur naar Yangshuo. Hier hopen we
4 nachten te blijven.