Yanshuo - Guilin nachttrein - Shijiazhuang

15 augustus 2019 - Shijiazhuang, China

Dinsdag

Vanmorgen begonnen de bouwvakkers om 7.00 uur en was het gedaan met onze rust. We relaxen nog een paar uur, en dan is het tijd om op te staan. We ontbijten weer heerlijk en pakken de spullen weer in.

Om 11.30 uur staat de taxi voor en kunnen we instappen. De route gaat weer door een schitterende natuur richting Guilin. Om 13.00 uur komen we aan op het station. We kopen nog een lekkere cappuccino en nog een snelle lunch. De wachtruimte is voorzien van meer dan 100 massagestoelen, lekker hoor! Daarna stappen we in de nachttrein.

DSC02950

Deze trein komt vanuit Hanoi (Vietnam) en heeft er al heel wat uurtjes op zitten. Wij hebben een compartiment met 4 softsleepers gereserveerd. Stipt op tijd 14.37 uur mogen we instappen.

We waren een beetje bang dat het zo'n Sovjet trein zou zijn met van die oude verzakte  bedden ook mede omdat we echt de enige westerlingen zijn in deze trein, maar dat valt gelukkig mee. Enige nadeel wat we kunnen noemen is dat er gerookt mag worden op sommige plekken in deze trein. Maar zolang wij onze deur dichthouden hebben we nergens last van.

DSC02952

De kids vinden het helemaal geweldig en willen boven slapen, wij vinden het wel prima! Dit is echt een heerlijke manier van reizen zo, je leest wat, doet een spelletje en ondertussen is er ook nog genoeg buiten te zien. Mooie natuur en enorme steden wisselen zich af!

DSC02961DSC02967

De grote hoeveelheden tunnels in China hadden wij echt bij lange na niet verwacht. Op sommige trajecten (van eerdere treinreizen deze reis) hebben wij voor ons gevoel bijna alleen maar door tunnels gereden.

Rond 17.30 uur gaan we eten in het restaurant van deze trein. We bestellen wat en moeten maar afwachten wat we allemaal gaan krijgen. Het komt allemaal goed, ik krijg rundvlees met vers gesneden pepers er doorheen, dus lekker heet :-) En Jan Dirk een flinke vis.

DSC02969

Hierna leggen we de kids op bed en nemen wij plaats op de gang. Sarah slaapt bijna gelijk, Jesse heeft er wat meer moeite mee. Uiteindelijk volgen wij niet zoveel later. Ik slaap nog redelijk, Jesse en Jan Dirk wat minder. Sarah heeft de gehele nacht als een treinprinses geslapen!

DSC02976DSC02963

Woensdag

Om 6.30 uur gaat de wekker weer, we kleden ons aan en frissen ons op. De toilet blijft nogal lang bezet want ja, je moet toch je plasje op een hurktoilet kunnen doen en tegelijkertijd je sigaretje kunnen roken!

Klokslag 7.00 uur komen we aan in Shijiazhuang. Wat een enorme stad zeg, echt bizar veel hoogbouw en groot! We nemen de taxi richting ons 5 sterren hotel. We hadden gisteren al contact met ze gehad of het mogelijk was om vroeg in te checken, dat kan gelukkig ook. Soms toch wel erg fijn die luxe. De koffers zelf tillen zit er niet bij, evenals de taxi deur zelf openen.

DSC03074

Het hotel is echt schitterend, bij het inchecken krijgen de kids allebei een tasje vol cadeaus van het hotel aangeboden, echt nog leuke dingen die hierbij zitten. Dan op naar de kamers, zo luxe hebben we het nog maar weinig gehad! We hebben nog de mogelijkheid om te kiezen uit een kussenmenu, kersenpitten, donsveren, lavendel, enz. haha!

We komen even een uurtje bij en dan nemen we de taxi richting het Cangyan gebergte. Dit is nog geen grote bekende atractie voor Westerlingen, maar voor de Chinezen wel meer. We hebben niet zoveel informatie over dit gebied kunnen vinden, maar toch leek het ons leuk om hierheen te gaan.

We hebben een oud barrel van een taxi, maar een chauffeur die netjes en voorzichtig rijdt gelukkig. Na bijna 1.30 uur komen we aan. Het lijkt er wel uitgestorven, de kabelbaan staat stil en er zijn nauwelijks mensen te zien ondanks het heldere mooie weer.

DSC02979

De tickets voor het park worden aangeschaft en we lopen door naar de kabelbaan. Deze wordt voor ons aangezet. Er mogen maximaal 2 personen in per cabine, ik vind het een wiebelig ding maar goed we komen boven.

DSC02986

Dat is genieten zeg, het uitzicht over het dal is schitterend, maar aan de andere zijde kijk je uit op allemaal tempels en tussen de kloof in hangen er 3 schitterende bruggen!

We gaan eerst op pad richting de tempels. De uitzichten veranderen constant, en we dalen vooral. We slenteren door een aantal tempels heen, maar we vinden ze van buiten mooier dan van binnen. We maken heel wat foto's en besluiten om naar beneden te lopen.  Na heel wat trappen (naar beneden) komen we aan bij de bruggen, echt gaaf dit.

DSC03008DSC03010DSC03013DSC03014DSC03021DSC03029

Na de bruggen volgen er nog vele tempeltjes onderweg waar we langs komen. Na 2 uur komen we weer aan bij de auto. We maken de chauffeur wakker en vertrekken weer richting ons hotel.

DSC03041DSC03047DSC03051DSC03052DSC03054DSC03060

De stad Shijiazhuang heeft ons al verbaast toen we er doorheen reden maar doet het ons nu nog meer eigenlijk, de taxi's zien eruit als gevangenissen, complete stalen frames in de taxi's, maar de sfeer op straat is gemoedelijk en in tegenstelling tot alle andere bezochte steden in China is het hier niet hectisch.

DSC03065

Terug in het hotel gaan Sarah en ik even zwemmen met zo'n fantastische badmuts op! Wij zijn een attractie op zich, aan aandacht geen gebrek hier!

Jan Dirk heeft weer een Hot Pot restaurant uit de keten van Haidilao gevonden in deze stad en maakt een reservering. Hiervoor gaan we nog even langs de supermarkt om alvast inkopen te doen voor de retourvlucht van a.s. vrijdag.

We worden in deze stad echt overal aangestaard en nagekeken, hier moeten echt heel weinig westerlingen komen. Het is echt vermakelijk om te zien, Jan Dirk en Jesse lopen een stukje voor mij en Sarah uit. Je ziet de mensen kijken, elkaar aanstoten en dan komt Sarah met haar blonde haar ook nog langs...

Het restaurant vinden is nog een aardige klus, in een enorme shoppingmall zit dit ook grote restaurant op de 4e etage. De bediening is weer helemaal top en het eten ook. Als we deze keten niet hadden gehad was het voor Jesse toch wat minder geweest wat eten betreft deze vakantie.

DSC03068DSC03070

Na het eten kopen de kids nog een paar cadeautjes en ik nog een setje oorbellen. Blijkbaar was ik er 1 bij de kassa verloren. 5 minuten later komt er een medewerkster ons achterna gerend om deze nog aan mij te geven, krijg dat maar eens in Nederland voor elkaar!

Het is al vrij laat en we balen eigenlijk dat we moe zijn en naar bed toe moeten. We hadden graag nog veel langer rondgelopen in deze stad. Mochten we de kans krijgen om nog een keer naar China terug te gaan dan zal deze stad zeker op ons verlanglijstje staan.

Het houdt helaas voor deze vakantie wel bijna op, maar weer echt een bijzonder mooie dag gehad!