Yangshuo

12 augustus 2019 - Yangshuo, China

Vrijdag

Vandaag een relaxte dag voor de boeg. Ik geniet nog even van ons uitzicht en dan vertrekken we rond 11.15 uur richting de parkeergarage, verder mogen de auto's niet komen. Iets voor half twaalf komt er een meneer naar ons toe met zijn hand zijn mobiel met onze naam erop, super fijn zo op tijd.

DSC02770

De vakantie is in China begonnen en dat is te merken! 1 grote stroom taxi's en bussen rijden Ping'an binnen, de taxi heeft er zeker 10 minuten voor nodig om de garage uit te kunnen! Rustig met elkaar door de rijstvelden lopen zal er dit weekend niet meer bij zitten hier.

De rit is weer met vele haarspeldbochten, we kronkelen omlaag en gaan na een uur de snelweg op. Na ruim 2,5 uur zijn we op de plaats van bestemming de Giggling Tree. Tot 2 jaar geleden was dit eigendom van Nederlanders. Hierdoor zijn er nu ook nog heel veel Nederlanders aanwezig. Ook reisorganisaties die ontmoetingen regelen tussen adoptiekinderen en hun vroegere kindertehuizen brengen hier hun gasten onder.

De stroom ligt eruit, dus de airco werkt niet... Met een gevoelstemperatuur van 44 graden kan iedereen zich wel voorstellen dat dit geen pretje is. We gaan gauw verkoeling zoeken in het zwembad, dat hadden we echt even nodig. De kinderen hadden hier wel enorm naar uitgekeken!

DSC02922DSC02923

Na een tijdje gaan we weer terug naar onze kamer, we hebben inmiddels (tot mijn grote schrik) bezoek gekregen. Meneer (grote) spin is geland op onze toilet en rent rondjes op en om de toiletpot. Meer spin is snel en niet te vangen.... Pas 's avonds laat heeft Jan Dirk hem eindelijk gevangen!

Als we naar bed gaan krijgen we te maken met een goed feestje onder ons raam, het gaat maar door, uiteindelijk vallen we om 1.30 uur toch in slaap. Lang gaat dit helaas niet duren want om 6.30 uur starten de bouwploegen weer naast het hotel en worden we ons bed weer uit getimmerd.

Zaterdag

Zoals hierboven te lezen hadden we een kort nachtje. We vragen aan de receptie naar een andere kamer, helaas niet mogelijk. We besluiten om het nog een nachtje te proberen.

Vandaag hebben we een leuke route op de planning. We ontbijten en rond 8.45 uur vertrekken we met de fiets richting de bamboevlotten. Hier geven we onze fietsen af en nemen wij plaats op bamboevlotten.

DSC02787

Het weer is schitterend, wat voor hier vrij zeldzaam is, het kan hier dagen achter elkaar regenen rond deze tijd! Warm is het wel, ook om 9.00 is het echt flink zweten. Je gaat per 2 op een vlot. Sarah mocht gelukkig ook, vanaf een lengte van 100 cm. mag je plaats nemen op een vlot.
Wauw wat is dit gaaf zeg! De kapitein van het vlot duwt ons met een bamboestok de rivier over. De rivier gaat over verschillende kleine watervalletjes, dus de vlotten ook! Voeten omhoog om nog een beetje droog te blijven dus. De natuur is hier echt ontzetten mooi!

DSC02777DSC02781DSC02790DSC02793DSC02801DSC02813DSC02837DSC02861DSC02824

Na 1.30 uur mogen we uitstappen en staan onze fietsen op de volgende locatie alweer klaar voor ons. Jesse vindt het helemaal geweldig om hier te fietsen! We fietsen eerst een stukje door richting richting Moon Hill, een grote heuvel met een gat erin. We hadden al besloten om hier niet naar omhoog te gaan omdat dit een nogal pittige klim is, met de hitte hebben we hier geen zin in.

We fietsen hierna een stukje terug en komen Dragon Cave tegen, de foto's zien er mooi uit en we besluiten om hier naartoe te gaan. We kopen de tickets en gaan met een bootje de grotten in. De grotten zelf zijn vooral veel druipsteengrotten etc. Maar de Chinezen maken hier door alle verschillende kleuren verlichting en toevoegingen een waar spektakel van. We genieten het is echt schitterend en vooral ook heerlijk koel!

DSC02878DSC02886

Na een ruim uur zijn we weer uit de grotten en gaan we weer verder met onze fietstocht. Jan Dirk weet wel een weg langs de rivier. Nou heb begint goed, onverhard en een ongelijk terrein. Maar goed we komen inderdaad langs de rivier, en dan opeen een trap.... Aha deze route hebben ze afgesloten omdat het nogal druk werd met scootertjes, fietsers en de wandelaars niet meer konden wandelen hier.

DSC02899DSC02901DSC02910DSC02897

We besluiten om de fietsen over het bruggetje te tillen en herhalen dit nog een aantal keer. Het is heerlijk rustig fietsen hierdoor, en we genieten enorm: een mooiere fietsroute gaan we nooit meer krijgen.

DSC02915

Oververhit, moe maar voldaan komen we weer aan bij ons hotel. We duiken hierna gelijk het zwembad weer in. 's avonds eten we heerlijk westers bij het hotel. Eindelijk weer bekende smaken waren we echt aan toe. We kletsen nog wat met Nederlanders hier en maken het niet te laat.

Dit was een dag met een gouden rand!

Zondag

Vandaag hadden we helemaal niets op de planning, heerlijk! Om 7.30 uur worden we weer ons bed uitgetimmerd door de bouwvakkers, maar vannacht gelukkig wel wat beter geslapen dan gisteren.

We relaxen wat op de kamer en gaan rond 10.30 uur ontbijten. De temperatuur is echt weer extreem hoog. De kids vinden het heerlijk om een dag niets te doen. We lunchen en dineren ook weer bij het hotel.

DSC02919

Inmiddels hebben we ook al van verschillende kanten de vraag gekregen of wij last hebben van de orkaan. Nee wij niet we zitten er een heel eind vandaan. Maar verschillende Nederlanders die hier zitten of gezeten hebben wel, veel binnenlandse vluchten zijn geannuleerd. Nieuwe tickets boeken is bijna niet te doen en zeer kostbaar, sommigen hebben nog het geluk gehad om tickets voor een nachttrein te bemachtigen.

's Avonds zitten we heerlijk buiten nog een boekje te lezen als er een wolk aan komt waar alleen maar lichtflitsen uit lijken te komen, bizar gezicht dit! Als het al aardig begint te waaien vertrekken wij alvast naar binnen. Nog geen kwartier later valt de stroom uit, dus ook geen airco. 's Avonds koelt het hier nauwelijks af, dus zweten geblazen in bed! Een tijd later krijgen we gelukkig weer stroom en kunnen we toch nog even lekker slapen.

Maandag

Vandaag hebben we rustig aan gedaan, rond 10.00 zaten we aan het ontbijt en we zijn de nacht super doorgekomen.  We hadden in de planning om naar het dorpje te gaan fietsen, maar het is zo ontzettend warm weer dat we besluiten met de taxi te gaan.

We geven nog gauw even onze laatste was af en vertrekken met de taxi naar Yanshuo. Na een korte rit komen we daar aan. Het dorpje stelt niet veel voor, vooral veel teveel toeristische poppenkast. We zoeken nog een goed koffiebarretje op en drinken er een heerlijke bak koffie. Daarna op naar een supermarkt omdat we morgen op de nachttrein stappen en het wel fijn is op wat voorraden te hebben.

DSC02924

Als we thuiskomen duiken we heerlijk het zwembad in. We zitten hier gezellig te kletsen met een Nederlands gezin en vermaken ons prima hier. Veel meer dan in het zwembad zitten moet je eigenlijk niet willen doen nu. Jan Dirk en Jesse gaan nog een potje tafeltennissen maar komen na een kwartiertje helemaal bezweet weer terug.

's Avonds eten we bij het hotel en ik werk de reisblog bij. Laatste avondje hier!