Ping'an Rijstterrassen!

7 augustus 2019 - Ping'an, China

Woensdag Guilin - Ping'an

Vanmorgen hebben we heerlijk relax gedaan, het was al 10.30 uur voordat we op pad gingen voor een ontbijtje en nog een laatste boodschap. Guilin is een stad zoals we de andere steden ook meer hadden verwacht, voor de restaurants bakken met daarin nog levende kippen, eenden, soort grote cavia's, allerlei soorten vissen, krabben enz. kies maar uit welke je wilt... Door de welvaartsstijging in de voorgaande steden hadden we dit nog niet echt te zien gekregen, maar hier dus in overvloed!

Het eten is voor ons soms lastig, we hadden nooit verwacht dat de Chinezen zo ongelooflijk veel van zoet houden. Dan koop je een broodje met gesmolten kaas, maar lijkt de smaak meer op die van mon chou met een berg suiker. Zo had ik vandaag een pizzapunt pepperoni gekocht, hartig verwacht je dan, nou het glazuur sprong van mijn tanden af ongeveer. Zo zijn er al verschillende broodjes en gedroogde worstjes weg gegooid, zoet en hartig samen is voor ons echt geen combinatie!

Om stipt 12.00 uur stond de chauffeur voor de deur. We hadden een iets grotere taxi besteld (7 zitter) omdat niet altijd onze bagage er goed in past. Om nou met een koffer op schoot of de achterklep gewoon open en de koffer er half in (hebben we ook al meegemaakt :-)) te gaan rijden leek ons geen goed idee voor deze rit. Alles paste ruim, en we hadden een hele nette chauffeur!

DSC02600De rit naar Ping'an gaat gedeeltelijk door het karstgebergte. Ook zijn we enorm gaan stijgen en was de route voorzien van heel wat haarspeldbochten. We waren al voorbereid op Sarah die snel wagenziek wordt, maar gelukkig viel het alles mee.

Na 2.30 uur komen we aan bij de parkeergarage. De auto wordt geparkeerd en de sjouwers van onze bagage staan al klaar! 3 vrouwen en 1 man. Het voelt echt raar om je loodzware koffer aan een oudere man te geven, die deze vervolgens op zijn mand bind en op zijn rug zet! Het is hier een soort van pensioenvoorziening, er is zelfs een hele verdeling hiervoor in het dorpje.

DSC02603DSC02604DSC02608

We pakken alles uit en relaxen even een half uurtje. Het Baike hotel ligt tussen de rijstterrassen en is nog behoorlijk nieuw. De kamer zelf is schitterend met enorm veel houtsnijwerk en ornamenten, bijna een kunstwerk dit!

Daarna op pad om de route naar boven te gaan lopen. We lopen dwars door het dorpje heen. Hier is het nog niet echt verandert door de toeristen, dit zal ongetwijfeld ook niet lang meer zo blijven, maar wij genieten van de dorpse taferelen!

DSC02612DSC02620DSC02668

We pad stijgt snel en al gauw lopen we alleen maar trappen. Echt niet uit te leggen hoe gaaf en mooi het is om met elkaar tussen de rijstterrassen door te lopen, echt genieten!

DSC02627DSC02628DSC02658DSC02633DSC02636DSC02653DSC02657DSC02651DSC02643DSC02661

Onderweg komen we nog een paar Nederlanders tegen, die geven Sarah de tip om geld te vragen als Chinezen met haar op de foto willen, nou dat onthoudt ze goed! Nog geen 5 minuten later is het zover, maar goed dat de Chinezen haar niet verstaan, met een hele ondeugende grijns staat ze daar op de foto met een Chinees!!

Eénmaal terug bij het hotel begint het nog geen 5 minuten later te stortregenen! We waren bang dat we dit constant vanaf Chengdu zouden hebben, we zitten middenin het regenseizoen, maar tot nu toe hebben we er nog niet 1x last van gehad!

Ik kook nog een pasta en we eten heerlijk op ons balkon met uitzicht op de rijstterrassen. We leggen de kids op bed en wij verkassen naar ons balkon. Morgen maar een babyfoon erbij, want de kids hoor je echt niet vanwege de krekels en andere natuurgeluiden, ook is het hier voor het eerst sinds deze vakantie echt aardedonker om ons heen.

Het was weer een topdag!