Reisdag Chengdu - Guilin

6 augustus 2019 - Guilin, China

Dinsdag Chengdu - Guilin

Vanmorgen ging de wekker om 8.00 uur. We kleden ons aan, ontbijten en pakken de laatste spullen weer in. Om 8.45 uur staan we beneden en laten we het personeel dit keer een taxi regelen.

Onderweg begint het flink te regenen. Wij zitten er stiekem al over in hoe we onze koffers nog enigszins droog uit de auto kunnen laden en het station binnen kunnen komen. Ook hier zijn de Chinezen op voorbereid, het dak van het (enorme) station steekt meters over zodat er 2 rijen taxi's naast elkaar kunnen stoppen onder het overdekte gedeelte.

We zijn zo door de douane en bagagecheck heen en zoeken een starbucks op, echte koffie is toch ook wel weer heerlijk! We wachten een klein uurtje en we kunnen weer de trein in. We reizen dit keer 1ste klas omdat het een nogal lange rit is 6,5 uur. Dit is dus echt weer een stukje luxer!

DSC02590DSC02588

De natuur is weer schitterend we komen steeds meer het karstgebergte in met de daarbij behorende rijstterrassen, het regent de eerste uren bijna constant, ideale reisdag dus! Naast ons zitten er Chinezen die een compleet dozijn kippenvoeten (en dan ook echt de voeten!) verobberen. Het ruikt flink kruidig ;-)

DSC02592DSC02598

De steden die we passeren zijn echt enorm groot! Nooit van de namen van deze steden gehoord. De steden worden hier precies andersom gebouwt als bij ons, eerst enorm veel hoogbouw, en dan ook echt hoog! Met daar omheen nog heel veel nieuwbouw. Daarna volgt wat lagere hoogbouw, en de rest is niet goed zichtbaar soms ook vanwege de smog ;-) Ook een raar idee om zo nu en dan kernreactoren midden in de stad tegen te komen...

Simone Iphone China 303Simone Iphone China 304

We worden opgehaald (het is hier gelukkig heerlijk zomers weer) door een taxi vanuit het hotel geregeld. De beste man wil alleen meer aan ons gaan verdienen dan dit ritje en stopt zelfs op een drukke weg om te gaan overleggen. Wij hebben het wel gehad en zijn wat bot tegen hem, dat helpt.

Eenmaal bij het hotel aangekomen hebben we behoorlijke trek. Ze hebben hier dumplings, nou dat is wel een favoriet van mij.... Helaas, er zit een soort kool in en wat onbestemd soort vlees, ik krijg het niet door mijn keel, Jan Dirk gelukkig wel.

We besluiten nog even een rondje te lopen richting een kruising in de rivier. We zien een ontzettend mooi stukje natuur bij de rivier en moeten hiervoor tickets kopen om dichterbij te kunnen komen. Geen idee, we kopen ze en zien dat we tickets voor de avondshow hebben gekregen.

Simone Iphone China 387

Bij navraag blijkt dat deze over een half uurtje begint, daar willen we wel op wachten. Alles wordt schitterend verlicht en de rietboten maken het tot een spookjesachtig geheel, echt genieten! De show zelf gaat over een olifant (we zijn bij Elephants rock) en stelt niet voor, maar wij hebben genoten van alle kleuren!

Simone Iphone China 406Simone Iphone China 408Simone Iphone China 410Simone Iphone China 420

Op de terugweg halen we nog iets te eten aan fruit en ontbijt voor morgen, morgen worden we weer om 12.00 uur door een (andere) taxi opgehaald om richting de rijstvelden te gaan.