Maandag Vardzia - Mtskheta

8 augustus 2016 - Mtskheta, Georgië

He he, wat een dag hebben we achter de rug. Vanmorgen werden we rond 7.30 uur wakker. Eerst aankleden, inpakken, dan de auto inladen en daarna ontbijten is ons schema op vertrekdagen. Om 8.30 uur zitten we weer heerlijk te genieten van ons ontbijt. Er is een puppy ontsnapt, en die houdt ons gezelschap, feest voor Jesse en Sarah dus!

Jan Dirk gaat alvast afrekenen en geeft de eigenaar en de kok een setje stenen klompjes uit Nederland als bedankje. Dat wordt gewaardeerd, de eigenaar plukt een roos en komt die heel demonstratief aan mij geven, haha heb ik weer. Met frisse tegenzin verlaten wij dit hotel.

Het eerste stuk van de weg is vrij bochtig, maar het wegdek is de gehele dag goed. Net na Bordzjomi hebben we een politie achter ons aan, met zwaailichten en sirene. We moeten stoppen. We zijn ons echt van geen kwaad bewust, dus vrezen dat we met een maffiose politie te maken hebben. Dit wordt wel aardig bevestigd, we krijgen een boete van 20 GEL omdat we onze lichten aan hebben. Tja je moet toch wat verzinnen! Cash betalen hoeft echter niet, we krijgen een papiertje (ons souvenirtje) en moeten het binnen 6 dagen overmaken. We kunnen er niets van maken, en binnen 6 dagen zijn wij het land toch alweer uit.

We rijden verder, en denk pas het laatste stuk vanaf Gori snelweg te krijgen. Maar dan komt de verassing, net na Akhaldaba, zo'n 100 km. voor onze eindbestemming ligt al een gloednieuwe 2x2baans snelweg! Top!

Bij Gori gaan we van de snelweg af, deze stad is de geboorteplaats van Stalin. Er bevind zich hier dan ook een enorm Stalin museum waarin hij volop geëerd wordt. De donkere zijde van Stalin wordt belicht in 1 heel klein kamertje in de kelder. Het enorme standbeeld van Stalin wat op het stadsplein stond is een paar jaar geleden 's nachts weg gehaald. Nagenoeg iedere toerist gaat hierheen, wij niet. Het staat ons tegen om hierheen te gaan.

Wat we wel gaan doen is doorrijden naar Uplistsikhe. Hier zit ook een grottenstad waar koningin Tamar gewoond heeft. Het is vele malen kleiner maar moet ook zeker mooi zijn. Lang leve de app weer om Gori door te komen. Het gaat bijna vlekkeloos.

Als we uitstappen is het voor het eerst echt bloedheet deze vakantie. We moeten klimmen. Jesse vindt het een geweldige klim, het is minder opletten dan in Vardzia, en hij kan van en over rotsen springen. We lopen er heerlijk rond, Jesse en Sarah blijven gaan! Ik kijk nog even in het kerkje. Na een uurtje vinden we het tijd om weer naar de auto te gaan. We lopen eerst verkeerd, maar dan zie ik een gids een tunnel naar beneden ingaan. Exit? Ja! Heerlijk koel lopen we richting beneden.

Beneden kopen we een ijsje voor de kids en gaan weer richting de snelweg. De weg verloop vlot en na 3 kwartier zijn we bij onze overnachtingsplaats.

Als we uitgestapt zijn, zegt de mevrouw dat ze een probleempje heeft, ze heeft maar 1 kamer beschikbaar. Dat meen je niet! We kunnen ook in de 2 kamers buiten. Nou echt niet, we zijn met kleine kinderen. We reageren knap pissig. We hebben 2 slaapkamers naast elkaar geboekt met een balkon en een keuken en eigen badkamer. En dat willen we ook krijgen. Nou dan maar bij de pastoor (de buren) in huis.

Het huis stinkt naar de rook, maar we hebben op de 2e etage de slaapkamers, balkon en eigen keuken. Schoon is het absoluut niet, maar we hebben nu geen keus. Oh ja, we moeten ook direct even betalen. En of we even booking.com willen annuleren. Dat lukt gelukkig niet, dus we mogen ze nog een beoordeling gaan geven :-)

Ik bak pannenkoeken voor de kids en we leggen ze vroeg op bed. Wij eten nog op ons gemakje, lezen een boekje en ik schrijf dit verslag. Lekker vroeg naar bed en morgen weer gauw verder. Inmiddels hebben we al gekeken voor een alternatief mochten we morgen weer hetzelfde krijgen met onze volgende boeking....