Zondag Sisian

1 augustus 2016 - Yegheknadzor, Armenië

Vandaag hebben we niet veel op de planning, en hebben we voor de verandering maar eens rustig aan gedaan. Rond 10.00 uur zijn we gaan ontbijten. Een kerkdienst in de buurt bezoeken gaat hem niet worden hier. Er zijn kerken in overvloed, maar dan Armeens en orthodox. Met Sarah daar heen gaan, zou een heel spektakel worden vrezen we :-)

Vlakbij ons huis bevindt zich Zorats Qarer. De onverharde weg naar ons huis sluit uiteindelijk aan op de weg (ook onverhard) waar Zorats Qarer ligt. Zorats Qarer is een cirkel van stenen met aan 2 zijden een golvende muur van losstaande stenen van boven naar beneden over een lengte van 5km. verspreid. Dat het ontzettend oud is moge duidelijk zijn, maar waar het voor diende, weet niemand.

Het meest waarschijnlijke is dat dit een astronomisch observatorium is geweest. Door de verschillende gaten in de stenen kon men de stand van de zonsondergangen en sterrenbeelden bepalen.

Wij rijden er heen, off road. En dan ook nog wegwerkzaamheden. dus letterlijk door het prairiegras. Als we aankomen genieten we enorm van de natuur en deze stenen. Leuk is het om door de gaten in de stenen te gluren om zo te zien waar je naartoe kijkt. We lopen er een uurtje rond. Jesse en Sarah vinden het heerlijk om over alle stenen en rotsen te klauteren.

Dan houden we het voor gezien en gaan richting huis. We maken nog 1 korte stop, we zagen beren in een kooi zitten, even kijken. Zielig! 2 arme grote beren in een kleine kooi, de ellende straalt er vanaf. Wel bizar trouwens tussen alle armoedige huizen staat er dan opeens een enorm complex wat eruitziet als een kasteel met een enorme goed onderhouden tuin. Riekt naar de mafia.

's middags doen we niet veel meer, lekker een boek lezen in het zonnetje, Sarah slaapt lekker lang. Rond 15.00 uur wordt ons eten alweer bezorgd voor deze avond. Het is dit keer Dolma, gehakt met rijst en ui en div. kruiden verpakt in druivenbladeren. Ook zijn er paprika's, zoete pepers en tomaten hiermee gevuld. Echt heerlijk! Dit ga ik thuis ook eens proberen te maken. De kids gaan lekker op tijd naar bed en wij lezen nog een tijdje lekker in ons boek totdat wij het ook voor gezien houden. Morgen weer op naar Yeghegnadzor, hopenlijk helder weer want we mogen weer een mooie bergpas over.

Terugkijkend op deze accommodatie zijn we toch blij dat we hier terecht gekomen zijn. De minpunten waren het zwembad niet gevuld, geen wifi en niet echt schoon. Maar al wil je cultuur meekrijgen dan moet je echt hier zijn! De hele familie zorgt voor je op een prettige manier, niet opdringerig gelukkig! De kamers zijn prima, locatie is goed, uitzicht is mooi en de ruimte en rust om de B&B heen is heerlijk, iets wat bij de andere hotels in Sisian echt ontbreekt. En zeker niet te vergeten, het beste eten tot nu toe hier!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl