Zaterdag Sisian

1 augustus 2016 - Yegheknadzor, Armenië

Vanmorgen was het vroeg opstaan. Ontbijt om 8.30 uur, we zijn benieuwd, de Armenen nemen het niet zo nauw met de tijd, maar wij moeten echt om 9.00 uur wegrijden omdat we om 10.15 uur een reservering hebben voor de cabine in Tatev. Stipt 8.30 uur komt de dame met het ontbijt aan. Het is een vrij simpel ontbijt, maar voor ons prima. Het weer is flink bewolkt, als de bewolking maar niet laag hangt....

Om 9.00 uur rijden we dus weg richting Tatev. Het wegdek zou hier dus ook weer slecht moeten zijn, ach ja het is wat hobbelig, maar je kan er echt nog wel 70km. op rijden. Tatev Wings kabelbaan staat zeer goed aangegeven overal. Ik was al op zoek geweest naar routebeschrijvingen, wat achteraf hier echt niet nodig was. We arriveren om 10.00 uur bij de kabelbaan.

We hadden vooraf al tickets besteld en deze geprint. Nu kon dat niet voor Sarah (te jong), dus we lopen gelijk door naar de kassa. Alles gaat hier erg officieel. De dames zouden zo in het vliegtuig meekunnen als stewardess. voor €0.19 mag Sarah ook mee :-) De tickets van ons waren toch wel heel wat duurder helaas. Ik kan het iedereen aanraden om vooraf te reserveren omdat er maar 2 cabines zijn. Je bent 15 minuten onderweg hierin, er gaat er dus elk kwartier 1. De cabines na ons zaten allemaal flink vol.

We stappen in, en zitten vooraan. Fijn, dan hebben we een mooi uitzicht. En dat hebben we! De tocht is schitterend! Van bovenaf zie je een oud klooster liggen, de weg met de vele haarspeldbochten richting Tatev en als laatste Tatev Monastry. Het is bewolkt, maar gelukkig geen laaghangende bewolking.

Tatev Monastry is ons doel. Dit is een klooster wat in het dorpje Tatev is gebouwd, gelegen op een plateau aan de rand van een diepe kloof. Het klooster is tegelijk ook omgebouwd tot een vesting. Het heeft in de geschiedenis van Armenië vaak een belangrijke rol gespeeld. Het ligt vlakbij Iran en Azerbeidjan.

Als we op het plateau aankomen lopen we rustig naar de kerk toe. Er is een orthodoxe dienst aan de gang, hoofddoek en lange broek of rok verplicht! We zitten even en nemen alles in ons op. Jan Dirk vindt het onbeleefd als ik een foto wil maken zonder flitser, zelf zit hij later vrolijk met zijn telefoon te filmen, alleen heeft hij niet door dat hij met een felle lamp aan filmt..... tja mannen....

Na 3 kwartier gaan we weer richting de cabine. We zijn alleen op de terugreis. Beneden drinken we voor het eerst deze vakantie eindelijk een echte bak koffie! Die hadden we nog niet gehad. Ze hebben hier alleen maar Nescafe oploskoffie, niet mijn ding. We eten er een heerlijke Baklava bij, de lekkerste die ik ooit op heb! Als we naar de auto willen lopen spreekt een Vlaamse dame ons aan. Zij verblijft momenteel in Kapan (was vroeger Iran) en werkt op een ecologische camping. Op facebook hadden we deze camping al gezien. Jammer dat we geen tent hadden, want anders konden we gelijk meegaan. Ondertussen had Sarah een groot publiek getrokken, er stonden zeker 15 jongeren foto's te maken en te filmen van een springende Sarah die lief naar hen aan het zwaaien was met haar blonde krullen.

Op naar Old Khndzoresk, tja hoe spreek je dat nou uit. Onze uitspraak hiervan klopte nog redelijk. Old Khndzoresk is een grottenstad die in hoogtijdagen bewoond werd door ca. 15.000 mensen. Deze stad is tot ca. 1950 bewoond geweest totdat de Russen het vertrek van de lokale bewoners eisten. Het dorp had 2 kerken en 3 scholen. De stad is gelegen op een steile helling van een kloof. De grotten zijn deels gebouwd door menselijk toedoen en deels door de natuur. In hoogtijdagen was er een complex systeem van touwen en ladders gemaakt om alles te kunnen bereiken. In 2012 is de loopbrug geopend. Deze is door de lokale bewoners betaald en met de hand gemaakt! Er is niet 1 machine aan de pas gekomen om deze brug te bouwen! En dan te bedenken dat deze brug 160 meter lang is en bij iedere voetstap die je zet wiebelt de brug vrolijk met je mee.

We moeten een onverharde weg over door veel graslandschap. De omgeving is weer anders, maar ook echt schitterend! Als we aankomen breekt de zon door en wordt het snel warm. We zien van bovenaf de brug al liggen maar moeten nog 400 treden naar beneden lopen om er te komen. Dat gaat goed. Als we er aankomen lopen we de brug over, genieten! Je kijkt in het midden een kloof aan 2 zijden in.

Als we aan de overkant zijn bezoeken we een paar grotten. De grotten vinden we wel wat eng voor de kinderen. Er zitten soms diepe gaten in, we houden het dan ook gauw voor gezien en steken de brug weer over. Onbegrijpelijk hoe ze dit zonder machines hebben kunnen maken! Sarah vindt de brug eng, hij wiebelt echt flink als je er met meerdere mensen overheen loopt. We drinken wat beneden en de kinderen eten daar hun broodje. Dan nog 400 treden naar boven... Zweten!

Maar met een voldaan gevoel gaan we richting huis.

's middags duiken we nog het zwembad even in. Sarah heeft haar slaapje gemist en is erg moe. Om 18.00 uur leggen we de kinderen al lekker op bed. Rond 19.00 uur word ons eten door de B&B eigenaar bezorgd. Een traditionele soep met kalfsvlees, rijst, aardappels en div. groenten erin en een salade. Het is allemaal heerlijk!

Jan Dirk leest nog even wat en ik maak alvast dit reisverslag. De wifi ontbreekt omdat er eergisteren tijdens een onweersbui de verbinding is geraakt. Klopt ook wel, gisteren zagen we op de tv bij hun dat hun verbinding niet wou lukken. Hadden we dat niet gezien, dan was dit er bij ons niet echt in gegaan...

's Nachts onweert het flink en lang. Sarah wordt er wakker van, maar Jesse slaapt gewoon door! Het regent flink, we zijn benieuwd wat het zondag voor weer gaat worden.