Weetjes van Armenie....

3 augustus 2016 - Yegheknadzor, Armenië

Er zijn best wel wat eigenaardigheden in dit land die wel grappig zijn om te vermelden....

- We hebben al een aantal keer gehad dat we dachten geen warm water te hebben, wat blijkt, warm en koud zijn omgedraaid.

- Als je een keukenkastje opentrekt is de bovenste pan altijd schoon, de rest eronder is meestal alleen maar omgespoeld.

- De mensen leven hier echt van de natuur. Iedereen gaat zo af en toe de bergen in op bepaalde groenten, kruiden en paddenstoelen te plukken.

- Je vaak beter geen honing in de thee kan doen. De honing laten ze hier vaak kristalliseren, oftewel onafgedekt laten indrogen. Als je goed kijkt zit er meestal genoeg vliegenpoep op.

- Er geen pastasauzen te koop zijn hier, dit een enorm luxeproduct is, wat alleen zeer beperkt te koop is in de grootste supermarkt in Yerevan.

- Ik bij de apotheek een pak luiers wou kopen. Ze maar 1 pak hadden in haar maat en vroegen hoeveel ik er wou hebben, nou 1 pak. Ze de zak openmaakte en er 1 luier uithaalde. Oke, doe er dan maar 10. De luiers gaan hier dus per stuk!

- Het toiletpapier hier per rol te koop is.

- We als toerist meestal het dubbele betalen. Wij dit al lang vermoeden, maar het bevestigd werd toen een man vertaalde voor ons en de verkoper dacht het aan die man te verkopen... De verkoper een beetje geïrriteerd was en zei dat dit een normal price was. Dit was de helft van wat we normaliter betalen voor dit soort producten.

- De benzinepompen bijna allemaal uit Duitsland komen, we dan prijzen in Duitse Marken zien staan.

- Ze hier geen echte koffie hebben, maar alleen maar Nescafé oploskoffie.

- Er hier nog heel veel beren en wolven leven.

- Het verkeer in Armenië een stuk vriendelijker is dan in Georgië. In Armenië krijg je soms voorrang waar het ook moet. In Georgië nooit.

- De natuur is hier vrij grillig. Soms komt er opeens een hele sterke wind opzetten, zonder waarschuwing vooraf. We hebben ook al erg veel onweersbuien gehad. Je kunt aan de bergen zien dat hier veel aardbevingen voorkomen, deze soms echt letterlijk gescheurd zijn.

- Hoe arm de mensen ook zijn, ze hebben wel vaak gouden tanden in hun mond.

- De Armeniërs eten nagenoeg altijd binnen, hoe lekker het weer ook is.

- Wanneer je wil betalen met een briefje van 20.000 AMD = €38,- wordt dat niet altijd overal geaccepteerd. Het bedrag is te hoog.

- De kinderen hier pas op hun 6de naar school gaan en tot hun 12de leerplichtig zijn.

- We hebben nog geen enkele Armeniër in een korte broek zien lopen, waarom niet, geen idee!

- De Armeniërs denken vaak dat we Armeens bloed hebben omdat ze het niet gewend zijn dat er een gezin met kleine kinderen komt voor alleen een vakantie daar. Wanneer ze dat weten, vinden ze het helemaal geweldig dat we hun land komen bezoeken.

- De mensen met een hoge opleiding grotendeels geen toenadering tot Rusland willen, de mensen met een lage opleiding dit juist grotendeels wel willen.