Woensdag - Yeghegnadzor

3 augustus 2016 - Yegheknadzor, Armenië

Vandaag een vrij relaxte dag voor de boeg. Na ons ontbijt konden we niet echt op gang komen. Eer dat wij op pad gingen was het al 10.00 uur geweest.

Er moest in de buurt een grot zitten waar de oudste wijnmakerij ter wereld is gevonden, deze is ca. 6000 jaar oud. Volgens Jan Dirk halverwege de kloof richting Noravank Monastry, maar ik had eerder al gezien dat het aan het begin moest zitten. Maar goed, eigenwijs als hij is toch de kloof ingereden. Uiteraard mochten we weer terug, om aan het begin van de weg de Winery te vinden :-)

Op tripadvisor hadden we gelezen dat er niet veel aan was, je kon maar een heel klein stukje zien door een hek, maar goed we gaan wel zien. Net voor de winery was er een beeldhouwer bezig om een waar kunstwerk te maken. Er stonden nog meer mooie kunstwerkjes. Leuk voor in onze souvenirs kast. 25.000 moest het kosten. omgerekend €50,- Jan Dirk verrekent zich met de prijs, deelt door 2, dus ca. €12,- i.p.v. x2.. Niet afdingen, dit is vakwerk. Oké prima, later was het even oeps...

Maar goed, ze waren zo blij met ons domme Hollanders, dat we permissie kregen om de grot met een gids 'gratis' te bezoeken. Op 1 voorwaarde: we mogen absoluut geen foto's maken! Het is niet toegestaan vanuit de overheid om deze grot te bezoeken o.a. omdat er nog onderzoeken in gaande zijn. Dus al worden er foto's op internet geplaatst hebben ze a big problem.

Het verhaal wat vertelt wordt maakt het bijna een beetje griezelig. Waarschijnlijk hebben in deze grotten kannibalen geleefd. Dit verhaal is ontstaan door DNA materialen die ze gevonden hebben, daaruit kunnen ze dit blijkbaar zien. Of het waar is geen idee, maar een bezoek aan deze grot was voor ons absoluut de moeite waard! Kom je niet verder dan het hek, tja dan zie je inderdaad niet zo veel.

Na dit bezoek rijden wij weer een stukje terug. Wij hadden onderweg een leuk restaurantje gezien waar we nog wat willen drinken. Het ziet er weer erg leuk uit, allemaal kleine hutjes waar je met je familie of vrienden in kan zitten.

Daarna wordt het tijd op Sarah op bed te gaan leggen. We doen onderweg nog even een paar boodschappen waar een mevrouw mij uit de rij zet. Ik zeg dat ik haar niet begrijp en ze doet erg vreemd naar me. Als zij aan de beurt is wordt ik door de kassamedewerker gewenkt, ik mag voor.... Tja boontje...

We relaxen 's middags nog wat en eten 's avonds weer bij de B&B. De soep moet je maar van houden, en het hoofdgerecht is veel bot met veel vet en wat vlees. Wat voor vlees? Later blijkt het geit te zijn, nou hebben we dat ook weer eens op! Deze B&B is enorm goed beoordeeld op booking.com maar is ons eigenlijk best wel tegen gevallen. Het eten is vele malen minder dan bij de vorige B&B en de prijs hier ligt nog flink hoger ook. Tijd voor een nieuwe etappe dus.

Sarah en Jesse zijn beiden erg onrustig dus wij gaan maar vroeg slapen vanavond. Morgen weer een flinke route voor de boeg, we hopen Mount Ararat te zien (ligt in Turkije) en een flink stuk richting Georgië te rijden. We hebben een overnachting in Gjoumri / Gjoemri geboekt.