Zaterdag Vardzia

6 augustus 2016 - Vardzia, Georgië

Vanmorgen werden we heerlijk uitgerust wakker allemaal. We doen rustig aan onze ochtendrituelen en gaan om 8.45 uur ontbijten. Vallodia's Cottages stelt ons wederom niet teleur! Heerlijk vers brood, zelfgemaakte jammetjes, verse kaas, heerlijke vruchtencake, zelfgemaakte yoghurt en voor de kids knakworstjes! We genieten van ons ontbijtje aan het water!

Om 9.50 uur gaan we richting Vardzia Caves. Deze rotswoningen zijn er de grootste oorzaak van dat wij naar Georgië zijn gaan kijken als vakantiebestemming. ca. 8 jaar geleden kwamen wij voor het eerst afbeeldingen daarvan tegen. Er was toen nog nauwelijks toerisme, nu begint het wel steeds bekender te worden.

De grotstad Vardzia  is een grotklooster in het zuiden van Georgië. Het werd gesticht door Koningin Tamar in 1185. Het klooster werd gebouwd als bescherming tegen de Mongolen en bestond uit meer dan zesduizend appartementen in dertien verdiepingen. De stad omvatte een kerk, een troonzaal en een complex irrigatiesysteem met bewaterde terrasvormige landbouwgronden. De enige toegang tot de complex was door de enkele goed verborgen tunnels in de buurt van de rivier de Koera. Een aardbeving verwoestte ongeveer twee derde van de stad in 1283, waardoor de grotten te zien waren van buitenaf en wat leidde tot de instorting van het irrigatiesysteem.

De grottenstad ligt 2 km. bij ons vandaan, we zijn er dus met een paar minuten. Vanaf 10.00 uur mag je erin. We hadden gisteren al van de Nederlanders begrepen dat je het eerste stuk ook met een busje omhoog kan, zeker doen met kleine kinderen was hun advies. We nemen het ter harte! We kopen tickets, als we in de bus zitten zegt de chauffeur we vertrekken als er 5 personen zijn. Prima voor de kids hoeven we niet te betalen, ik koop er nog 3 tickets bij dan kunnen we gelijk vertrekken. Voor €1,80 ga ik niet een half uur wachten.

We rijden de eerste gasten voorbij die er al flink bezweet uitzien, iedereen vergist zich volgens mij enorm in het eerste stuk. Het is vrij steil zonder schaduw. We zijn nu helemaal blij dat we met de bus gaan.

Vardzia Caves

Boven stappen we uit en volgt nog een steile klim met veel trappen. We doen rustig aan en genieten enorm. Al snel beginnen de rotswoningen en lopen we in en uit. Sarah en Jesse vinden het ook echt geweldig! Overal op klimmen en klauteren.

Op tripadvisor hadden we gelezen dat het niet te doen was met jonge kinderen. Onzin! Het is echt wel goed te doen, je moet alleen wel opletten. Er zijn steile stukken bij waar de hekken absoluut niet afdoende voor zijn, je kan er op sommige plekken makkelijk onderdoor glijden.

We lopen nog steeds helemaal alleen door deze stad, alles voor onszelf! Bij de klokkentoren drinken we even wat en genieten enorm van de uitzichten. Het overtreft echt al onze verwachtingen. Wat ongelofelijk groot is deze stad zeg! In de grotten zelf moet je goed opletten want er zitten soms diepe gaten in de grond waar ze voedsel in bewaarden of hele steile trappen naar appartementen eronder.

Vardzia Caves Vardzia Caves Vardzia Caves

Na ruim 2 uur hier rondgelopen te hebben gaan we terug. Grotendeels naar beneden, dat kost ons dus veel minder moeite. Als we weer bij de weg uitkomen willen we toch wel graag weer met de bus. Tja een man die zijn auto aan het wassen is vindt Sarah wel leuk, of ze d'r handjes onder de tuinslang wil houden? Nou dat wil ze wel. We vragen of hij weet of er een bus naar boven komt, hij roept gelijk de bus op als wij 5 GEL willen betalen bij de ticketbalie. Graag, een paar minuten later staan we weer beneden.

Vardzia Caves Vardzia Caves

We willen wat drinken en besluiten dat te doen bij het Vardzia Resort. We hadden hier eerder een kamer geboekt omdat we eerst maar 1 nacht in Vardzia op de planning hadden. Het is ongelofelijk duur. Later kwamen we Valodia's Cottages tegen en hebben we deze geannuleerd. We waren dus heel erg benieuwd of alles er ook zo gelikt uitzag als op internet. Nou niet echt, de speelplaats is niet goed onderhouden, en er staat een grote Karaokebar, niet echt aan ons besteed zoiets.

We bestelden o.a. Baklava, ik heb de helft maar op, ik kwam meer dan 5 vliegjes hierin tegen. Wat bleek, deze staat gewoon heel de dag op de bar. Niet echt fris dus.

Daarna gauw richting huis, Sarah en Jesse eten gegeven en Sarah naar bed. Ik werk 's middags het reisverslag bij en we lezen lekker een boekje. Jesse heeft nog heerlijk bij de beek gespeeld, flink klauteren en springen over de rotsen.

's Avonds eten de kids eerst en wij laten het eten weer voor onze kamer bezorgen. Het smaakt allemaal weer heerlijk! Later opeens een hoop getoeter, er komt een bruidspaar aan. We zagen al dat er bloemen geplukt werden en alles mooi aangekleed werd, hiervoor dus.

Inmiddels gaan we langzaam aan richting bed.